Vláda 30. dubna 2020 v reakci na koronavirovou krizi navrhla významný balíček daňových opatření, které se týkají prodeje a nákupu nemovitostí. Jsou v zásadě 3. Pokusil jsem se je v tomto článku (snad) srozumitelně shrnout vč. dopadů na nás obyčejné smrtelníky.
Blog realitního poradce
Karel s manželkou dali na Petrovo doporučení a svůj dům v Hostivicích novému kupci rezervovali.
I když měl Karel v záloze nouzové řešení půjčení si kolegova prázdného bytu, nakonec to nebylo potřeba.
"Aha, dobrá. A to je fakt konec pro tuhle chvíli?"
"Ano. Já jsem hotov, mám pohromadě všechna data, který potřebuju pro tu analýzu."
"Vy nemáte v tašce zprostředkovatelskou smlouvu?"
"Jak vidíte, nemám ani tašku..."
"Nechci se dočkat toho, že celé týdny nebudu vědět, co se s mým prodejem děje, jaká je odezva na inzerci, jaký výhrady třeba lidé mají k ceně nebo k něčemu jinýmu ..."
"Říkal jste do telefonu, že vaše provize je 3,5% plus DPH. Kromě toho že přijdu cca o 250.000 Kč, počítejme dál. Kdybyste z té celkové provize vy osobně dostal polovinu, a to si myslím že nedostanete, tak jednoduchý výpočtem dojdeme k tomu, že ..."
"I když připustím, že budete ten nejmotivovanější makléř na světě a že vám na to dám exkluzivitu, vy prostě z principu nemůžete tomu prodeji věnovat takovou pozornost, jako když si to budu prodávat sám."
"Čím více zákazníků se bude setkávat s tímto proaktivním marketingovým přístupem a získávat s ním osobní pozitivní zkušenost, tím rychleji se z tohoto nadstandardu bude stávat standard. Internetové vývěsky postupně přestanou zákazníkům stačit."
A protože tam "visí" stále ty staré dobré fotografie, nudné popisy začínající obvykle slovy "Dovolujeme si vám nabídnout ..." a kontakty na makléře, zákazníky nenapadne víc očekávat.
Zájemce si často prohlídku domluvil rovnou po telefonu, po té, co jsem mu vytvořil "video" v jeho hlavě tím, že jsem mu vylíčil podrobné informace o poptávané nemovitosti.
"Ukázalo se totiž, že byt slečna nedostala "po babičce", ale "od babičky". Ten drobný sémantický rozdíl byl v reálu docela podstatný. Spočíval v tom, že byt nenabyla slečna dědictvím, ale darováním, a ..."
"Jsou však i případy, kdy nový majitel může požadovat i odstoupení od smlouvy pro její relativní neplatnost. A vrácení celé kupní ceny. Stává se to sice výjimečně, ale stává se to - zejména v případech, kdy následný odborný audit odhalí konstrukční vady."
Na internetu a v médiích lze nalézt nemálo realitních příběhů, jejichž začátek je téměř vždy ideální, zápletka šokující a rozuzlení bolestné či v nedohlednu.
"Prosím, pane makléři, mohl byste si sundat ty návleky? Copak jsme někde v nemocnici?"
Jana: "Počkejte, ale říkal jste, že s váma můžu dost ušetřit, a teď řikáte, že jsou ty úroky stejný. Tak mi zas ten smysl uniká ... "
Jana: "A mám v tý bance finančního poradce, který mi dává různý benefity, jen abych zůstala u nich. Proč bych měla hledat něco jiného, přes vás nebo přes někoho?"
"Ukazuju to majiteli. Patří mezi těch devět z deseti, co si trochu pletou tržní cenu své nemovitosti s cenou zvláštní obliby. Té jejich - majitelovy zvláštní obliby."
"Záleží také pochopitelně na vašich plánech, jak s kupní cenou potřebujete naložit. To často rozhodne, zda a na jakou slevu můžete, musíte nebo chcete přistoupit."
Tvařte se nenuceně, příjemně. Buďte v pohodě - stejně je o všem předem rozhodnuto (viz předchozí díly seriálu:-)
"Kvalitními vonnými oleji s jemnou vůní můžete oživit i atmosféru obývacího pokoje nebo ložnice. Prodáváte-li nemovitost v chladném období a nebydlí se v ní, přijďte dřív než zájemce a zatopte."
"Ptáte se samozřejmě také na cenu a další detaily případného obchodu. Ani si neuvědomujete, že půlhodina je pryč. Snažíte se ale nedat moc najevo, že vás dům zaujal ... "
"Asi vás nepřekvapí, že k tomuto intenzivnímu rozhodovacímu procesu dochází již během prvních vteřin prohlídky. Dá se říct, že u žen je do minuty hotovo. Muži jsou trochu pomalejší ..."
"Tomu čidlu nic neunikne. Jde tu o první, zcela zásadní a hlavně nevědomý krok nákupního procesu. Jak se získanými informacemi čidlo naloží?"
"Ani Google z toho není moc moudrý. Kromě "prodeje střel" (díky, to by mě nanapadlo, že se někde dají koupit střely - asi web pro teroristy) mě skoro ze všech nabídnutých odkazů slovo "prodat" vyškrtl."
"Dneska, když přijde kupující, tak si velmi rychle podobnou představu o té lokalitě vytvoří taky. A přijde a řekne "Chci slevu". A vy musíte mít ´nabito´, abyste si tu cenu obhájili."
"... nechci, abyste mi tu představu říkal. Jen mě zajímá, jestli nějakou máte... Jak jste k té představě došel? Proč si myslíte, že to má tu ´vaši´ cenu?"
"Aby to bylo zajímavější na některé z těch seriózně pojatých témat napíšu občas protičlánek, který bude ... řekněme poněkud méně seriózní."