3 důvody, proč 95% realitních makléřů stále prodává své nemovitosti jako v “realitním pravěku” před 30 lety. Víte, co je bandwagon effect? Jde dělat realitní marketing jinak? … 2. část

20.02.2020

A protože tam "visí" stále ty staré dobré fotografie, nudné popisy začínající obvykle slovy "Dovolujeme si vám nabídnout ..." a kontakty na makléře, zákazníky  nenapadne víc očekávat. 


Proč 95% makléřů prodává jako v realitním pravěku?
2. část ... Rozjetý vlak

V první části tohoto článku jsem vás pozval do pravěku realitního byznysu, jak jsem ho osobně začal poznávat a spoluvytvářet před 30 lety. Ukázal jsem vám, že to, jak se obchodovalo s nabídkami nemovitostí tenkrát, se zas tak moc neliší od toho, jak se tomu děje dnes.

Kdyby dnes naprostá většina realitních makléřů jezdila za svými klienty Škodou Favorit, což byl tenkrát nejrozšířenější model automobilu na českých silnicích, bylo by to poněkud zvláštní, nemyslíte?

Setrvačnost rozjetého vlaku

Proč se tedy na tomto makléřském postupu "nafotit - napsat popis - zveřejnit na vývěsce" nic podstatného nezměnilo? Krom toho, že vývěska už není za sklem ale na obrazovce počítače ... Existují pro to 3 vcelku jednoduché důvody. Dělá to takto už desítky let každý, zákazníci to akceptují a nedá to moc práce. Jinými slovy jedná se o všemi akceptovaný a realizovaný postup, který má setrvačnost rozjetého vlaku a stále přináší nějaké výsledky.

Dělá to tak každý

Máme tu co dočinění se stádovým efektem, anglicky bandwagon effect. Definice trefně říká, že se jedná se o kognitivní zkreslení reality. Realitní makléři mají díky němu tendenci setrvávat na názorech, které vidí u ostatních. Pokud jsou určité myšlenky a postupy stále sdíleny velkým množstvím (realitní) populace, neztrácejí na důvěryhodnosti, bez ohledu na jejich faktickou podloženost.

Zákazníci to akceptují

Zákazníci, kteří chtějí vědět, kde se co na realitním trhu nabízí, pochopitelně stále chodí k vývěskám (na realitní servery) a nacházejí tam přibližně to, co hledají. Svoje přehledy, kde se co nabízí. A protože tam "visí" stále ty staré dobré fotografie, nudné popisy začínající obvykle slovy "Dovolujeme si vám nabídnout ..." a kontakty na makléře, nic víc je ani nenapadne očekávat.

Nedá to moc práce

Je to pro makléře ten nejjednodušší a nejrychlejší postup, jak nabídku nemovitosti zveřejnit. To, co dřív s analogovým foťákem a bez internetu trvalo týdny, zabere dnes s mobilem připojeným na internet pouhé desítky minut. Co si více přát?

Z určitého pohledu je tedy všechno v pořádku. Když je něco jednoduché, efektivní, rychlé, účinné, zákazníky akceptované, tak proč, na tom něco měnit?

5-ti procentní menšina

Cca 5% realitních makléřů pro takovou změnu důvody má. Někdy od r. 2013 prošlapávají trochu jinou cestu. Jde to pomalu a ztuha, protože je to poměrně pracné, efekt zdánlivě není o moc větší a zákazníci to (zatím) nevyžadují.

O jakou jinou cestu realitního marketingu se jedná? Jaké jsou 3 důvody, které tuto realitní minoritu vedou k jinému způsobu práce, který je evidentně baví? O tom si přečtěte v posledním článku této série.