3 důvody, proč 95% realitních makléřů stále prodává své nemovitosti jako v “realitním pravěku” před 30 lety. Vývěska je král. Změnily něco digitály, PCéčka, mobily a internet? 1. část

20.02.2020

Zájemce si často prohlídku domluvil rovnou po telefonu, po té, co jsem mu vytvořil "video" v jeho hlavě tím, že jsem mu vylíčil podrobné informace o poptávané nemovitosti. 


Proč 95% makléřů prodává stále jako v realitním pravěku?
1. část ... Vývěska je král

Co byste si pomysleli o oboru, v němž by většina profesionálů jezdila za svými klienty Škodou Favorit? Nesmysl, že? Věděli jste ale, že s trochou nadsázky a v přeneseném smyslu taková situace existuje v České republice v oboru obchod s nemovitostmi?

Způsob, jak se dnes prodávají nemovitosti se příliš neliší od způsobu, jak se to začalo dělat před 30 lety krátce po "sametu". V tomto roce jsem jako jednadvacetiletý elév s realitami začínal. Chcete vědět, jak se tenkrát rodil realitní obor? Jak se v tomto realitním pravěku prodávaly nemovitosti?

Analogový foťák a elektrický psací stroj

Už tehdy jsem si stejně jako většina kolegů dával záležet na tom, abych měl dobrej foťák, zpočátku samozřejmě ještě analogový. Při náběrech jsem každé své nemovitosti udělal 8-10 fotek a informoval majitele, že zhruba do 2 až 3 týdnů bude nabídka zveřejněna. Až když byl fotografický film plný (po 3 až 4 náběrech), jsme s kolegou, s nímž jsem se o přístroj dělil, nechali všechny fotky vyvolat. Vybral jsem od každé "své" nemovitosti jednu nejlepší. Na elektrickém psacím stroji jsem napsal popis a přidal číslo pevné telefonní linky + fyzickou adresu kanceláře. Na vynechané místo jsem potom na A čtyřce nebo pětce přilepil fotku a nabídka do vývěsky byla připravená. (Tento proces se trochu zrychlil a zjednodušil s příchodem digitálů a PCéček.)

Vývěskový "web"

Vyvěsky - to byl takový náš "web" - kdo měl větší síť vývěsek, ten tenkrát vyhrával. Bylo to terno, když se povedlo přemluvit nějakého majitele dobře umístěného obchodu, že za nemalý měsíční poplatek bude v jeho výloze moje vývěska...

Stará dobrá Annonce a pevná linka

Jak jinak jsem ještě podporoval marketing svých nemovitostí? Pravidelnými placenými řádkovými inzeráty v místním tisku a v Annonci, která v těch dřevních dobách existovala jen v tištěné podobě. Každé nově nabrané nabídce jsem v těchto novinách několikrát za sebou vždycky po týdnu nechal otisknout krátký řádkový nebo černobílý fotoinzerát. Na 5, 6 řádcích jsem stručně nemovitost popsal, přidal název naší RK a číslo na pevnou linku. V pracovní době v kanceláři vždy seděla aspoň asistentka. Zachytávala reakce na tyto inzeráty a slibovala potenciálním zákazníkům, že kolega brzy zavolá zpátky.

Mobily přinesly malou změnu

V r. 1996 s příchodem GSM sítě začal pro změnu mobilní pravěk a to znamenalo malou změnu. Mobilní číslo se začalo přidávat do všech inzerátů k pevné lince. Pokud zájemce "skousl" dražší cenu volání, věděl, že se na mobil dovolá rovnou mě, makléři, který má danou nabídku na starosti. Případně jen prozváněl a doufal, že se mu ozvu zpátky.

"Videa" v hlavách zákazníků

V telefonickém hovoru jsem se pak snažil zájemce pozvat do kanceláře, aby se přišel podívat na fotky a případně si domluvit prohlídku. Často si ale prohlídku domluvil rovnou po telefonu, po té, co jsem mu vytvořil "video" v jeho hlavě tím, že jsem mu vylíčil podrobné informace o lokalitě, pozemku a nemovitosti samotné. Jenom když byl zdaleka, nabídl jsem mu, že mu pošlu víc fotek a podrobnější popis mailem, ehm, promiňte, poštou.

Konečně internet. Jak bez něj mohl svět existovat?

Od roku 1997 začalo tzv. vytáčené připojení k internetu (platilo se za délku připojení podobně jako u pevných telefonních hovorů) Inzeráty nemovitostí z vývěsek pomalu začaly přesouvat na obrazovky počítačů. Bylo to velké zjednodušení, nicméně podstata zůstala stejná.

Podstata realitního zprostředkování - nafotit, napsat popis a zveřejnit

Uplynulo víc než 20 let a troufám si tvrdit, že se na této podstatě a na tomto postupu nic výrazně nezměnilo. Chcete důkaz? Otevřte si jakýkoli realitní portál s nabídkami nemovitosti. Co tam v naprosté většině případů najdete? To samé, co v 90. letech 20. století na vývěskách. Fotografie, popis nemovitosti a telefonní kontakt na makléře.

Je toto opravdu podstata realitního zprostředkování? Stačí to dnešnímu zákazníkovi? Jaké jsou 3 důvody, proč 95% makléřů zůstává u tohoto způsobu práce? Existuje nějaká jiná možnost?

Odpovědi si přečtěte tady v pokračování této 3-dílné série.